torsdag 28 mars 2013

Blog uppgift 4

Verket jag valt heter "Bloggerskan" och den är gjord av Erika Bergström. Målningen är väldigt mörk och dyster. Det finns en tjej i bilden som har ett skelett ansikte. Hon verkar död inuti som att det inte finns någon lycka inom henne. Det färgglada håret är det ända som bevisar att hon fortfarande lever. Man får en sorlig känsla när man ser på det.

Jag valde det eftersom målningen på ett sätt är vacker. Trots all död och sorg som vilar över den så tycker jag fortfarande att det vilar någon sorts skönhet över den. Jag får en känsla av att tjejen kolla djupt in i min själ och dömer mig. Man kunde inte sluta att kolla på den. Målningen påminner om John Gustafsons målning ”Otitulerad” vilket även är väldigt mörk och dyster. Det är även i tjej i målningen som ser väldigt sorgsen ut. Hon ser på något förstörd ut som i ”Bloggerskan”. Man känner sig naken när man kollar på båda verken.

Konstnärens tanke bakom tror jag är att man kan bli konsumerad av internet. Verket heter ju ”Bloggerskan” så man kan ju tänka sig att personen i bilden använder sig mycket av internet och att det har förstört personen. Så konstnären försöker varna andra för att inte naket ge sig till nätet utan att vara på din personliga information. För att det finns så mycket hat ute på internet som kan förstöra dig. ”Otitulerad” har man lite samma känsla, en tjej som är förstörd men ii det fallet vet man inte varför. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar