fredag 19 oktober 2012

MEP: Reklamannons

Moodboard: Min ide var att göra reklam för ett nytt DLC till ett spel. DLC kan man förklara som en förlängning till spelet. Jag ville förmedla känslan att det är lite rörigt men ändå med någon tanke bakom det. Målgruppen är personer som spelar spel rent allmänt. Men jag valde tidningen Level eftersom det är mest lite mer äldre och mer intresserade spelare som läser den, så klart finns det mindre också men det är en mindre del. Så målgruppen kan vara allt från 10-40 år men jag ville nå med hjälp av tidningen en grupp mellan 15-25 år. Man kan se bilderna jag lade upp på moodboarden där jag visar på lite mer seriösa spelare.

 Skisserna: Det första jag tänkte var att jag skulle fylla A4 så mycket som möjligt och inte ha så mycket tomma utrymmen. Det skulle också på något sätt hända mycket i bilden. Jag ville också klart visa vad som ingick i erbjudandet.  Skisserna visar lite mer hur jag ville placera bilder och sådant. Jag valde den i högra hörnet eftersom det hände lite mer i den och det kändes som jag kunder arbeta mer med den. Jag älskade också layouten på skissen uppe till höger. Den såg på något sätt mycket roligare att arbeta med. 



 Min annons jag inte valde: Jag tyckte det var för lite saker i bilden den blev liksom ganska tom på ett sätt. Man kan säga att den blev tråkig. Och färgerna matchade inte riktigt och det är något jag stör mig lite på. Och det kändes inte som det blev något speciellt när jag arbetade med den. Vad jag än prövade med så blev jag aldrig riktigt nöjd med layouten och färgerna. Det funkade helt enkelt inte.

Min annons: Det jag tänkte när jag valde bilderna var att jag ville ha original bilder från spelet och så ville jag ha med de företag som gjort spelet för att få det så verka som en riktig annons. Det ända jag gjorde var att jag ändrade färgen på deras logor. Jag ville ha färger som matchade och på något sätt passade in med den stora Borderlands 2 rubriken. Men som sagt så skulle färgerna matcha varandra och hela stuket. Min tanke med layouten var så klart att ha en stor rubrik högst uppe för att uppmärksamma vad som säljs. Företagen som gjort och producerat spelt längs nere, inte lika viktiga och stora men behövs ändå visas. Sedan en bild på vad erbjudandet innehåller i mitten till vänster. Man måste ju få se vad man betalar för och den passade bra intill erbjudandet som var i mitten till höger. Det som jag var missnöjd med var väl typsnittet. Jag kunde inte riktigt hitta vad jag letade efter och fick nöja mig med det jag använde. Annars var jag väldigt nöjd med bilden på ”Zero” med den orangea röken runt omkring honom. Färgerna fungerade också riktigt bra. 

Den possitiva feedback som jag fick från min grupp var att man blev sugen att spela spelet och att färgerna och rubriken var fina och fungerade bra. Jag håller också med dem att allt färgerna och rubriken fungerade riktigt bra tillsammans. Deras negativa feedback var placeringen av informations texten. Den gick lite över svärdet på karaktären. Jag förstår att det kan vara lite jobbigt att läsa när det går över svärdet men den passade bäst i mitten av A4 till höger och jag tror att det skulle bli sämre om jag flyttade texten högre upp som dem föreslog.

/Filip Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar