onsdag 3 oktober 2012

Blogguppgift 2 Estet


Jag fick lite olika intryck av filmen, ett av dem var att street artists inte var ute efter bersömmelse eller penger på det sättet som Thierry Guetta. Såklart att han ville förmedla något med sin konst men på ett sätt ville han bara uppnå berömmelse. Han ville skapa en sensation. Det känndes som Mr Brainwash inte lade ner lika mycket hjärta, tid och själ som till exempel banksy. I och för sig lade han ju ner sitt hjärta, tid och själ i det han gjorde, Thierry spenderade alla sina pengar på itt projekt. Men det jag vill säga var att han inte tog sin tid att utvecklas, han fick inte chansen att växa innan han blev stor. Dessutom hade han folk som gjorde sakerna åt honom, Guetta kom bara på ideerna, det blev lite som att han gjorde allt halvdant. Banksy sa att det tog år för en konstnär att hitta sin stil, medan Thierry bara hoppade över det. Det verkade som att han inte ens hade tid att mena något speciellt med bilden utna att han bara gjorde något och att det var hans kontakter som löset allt i slutändan. Ett bra exempel var Banksys citat och killen som hjälpte till med galleriet. Det var alltid någon som var där och löste det för Mr Brainwash. Men jag vill inte rata honom helt, han lade trots ner allt han hade i det. Och för det borde han få lite upphöjelse.

Banksy däremot tycker jag är ett geni på ett sätt. Han är överallt och alla vet vem han är på ett sätt och på ett annat sätt så vet nästan ingen vem han är. Banksy gör sin konst för att han vill och inte för pengarna och berömelsen. Han har ju gjort det så länge innan han blev berömd. Det känns verkligen som att han har en tanke bakom varje konstverk han gör och att hen lägger ner tid för att göra verket perfekt som till skillnad från Mr Brainwash.  Han är en sorts rebell. Jag vet att han inte är den första med street art men jag tycker att han är den bästa.  Alla tycker ju olika men jag diggar han stil och sättet han graffar/målar på. Men det bästa är hans budskap som han ibland skriver med. De fulländar på ett sätt verket. Man kanske till exempel förstår bilden dolda tanke. Han har en väldigt egen stil som nästan känns fulländad. Han har haft en sådan tid att jobba med den så att den känns perfekt. Den kannske är grå ibland men det finns så mycket bakom den.

Om man jämför Bansky och Thierry så får man like olika resultat. Banksy lägger ner mer tid på sina verkt än Thierry men Guetta masspruducerar dem på ett sätt. Mr Brainwash stil är lite mer färglad än Banksys. Thierry använder oftast också saker som redan finns och gör om dem (Elvis med ett gevär). Banksys målningar är dock oftast lite mera gråa på något sätt. Men jag tycker att Banksy har lagt ner lite mer tanke bakom sina. Alla hans målningar har sina finesser. Om man skulle jämföra Banksy och Brainwash så skulle jag säga att Banksys verk har en liten mer tvist på sig än Mr Brainwash. Jag vill inte rata Guetta för hans målningar kan vara extremt coola och så men det är bara något med honom som jag inte förstår. Men som sagt tycker jag att Banksy är en mer respekterad konstnär eftersom han har sin tvist och sitt sätt att skapa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar