tisdag 18 september 2012

Popkonst


Jag valde ett konstverk som Andy Warhol skapade. Verket tillhör genren popkonst och popkonst utmanar lite den traditionella uppfattningen av konst. Det gör man genom att massproducera den, man ville bevisa att även konst kunde massproduceras.

Konstnärens tanke bakom verket är enligt min uppfattning är att själv försöka göra en bild som redan existerar till sin egen. Han sätter en pop kulturelle prägel på den men även sin egen. Jag tror också han försöker uttrycka att man kan med något som redan finns göra något ännu bättre eller sitt eget.

Jag diggar grovt popkonst, den är liksom cool och annorlunda. Den kan göra bilder som redan finns skönare och mer intressanta. Den konsten tilltalar mig också eftersom den är väldigt färgglad men den är även något speciellt. Det behöver inte vara någon speciell tanke bakom det känns det som och eftersom den massproduceras så är den till för alla och inte de som är rika har råd. Den är som det känns lite mer ämnad för alla. Såklart så kostar till exempel Andy Warhols konstverk en hel del. Jag tycker om när allmänheten får ta en del av konsten och ha råd men den. Popkonst är även stilren enligt min åsikt det är inte så mycket lager på lager eller i  en hel röra, Det är även en anledning att jag gillar den genren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar